Sobota dla Polski, czyli szansa na szybszy rozwój gospodarczy

Rozpoczynająca się kampania społeczna „Wybieram 590 – sobota dla Polski” zachęca Polaków do wybierania podczas codziennych zakupów rodzimych produktów i usług. W projekt zaangażowali się znani aktorzy
i przedstawiciele świata mediów, m.in.: Joanna Jabłczyńska, Anna Popek, Maciej Kurzajewski czy Jacek Lenartowicz. Z analizy przygotowanej na potrzeby projektu wynika, że zmiana nawyków konsumenckich mogłaby przynieść polskiej gospodarce dodatkowe kilkadziesiąt miliardów złotych rocznie.

Wzrost gospodarczy w Polsce wyniesie na koniec tego roku 4%, co jest zgodne z ocenami największych instytucji międzynarodowych, natomiast w przyszłym roku osiągnie 3,7% — wynika z niedawnych wypowiedzi Minister Rozwoju Jadwigi Emilewicz. Poziom PKB potwierdza stabilny rozwój polskiej gospodarki, niemniej w celu zapewnienia długofalowego rozwoju istotne będą zachowania polskich konsumentów i przedsiębiorców, przejawiające się w patriotyzmie gospodarczym. Pierwszym krokiem na drodze do osiągnięcia tego celu jest preferowanie podczas codziennych decyzji zakupowych rodzimych produktów i usług. Wielu Polaków nie zdaje sobie sprawy, że dzięki umiejętnej identyfikacji źródła pochodzenia kupowanych produktów, nie wydając więcej pieniędzy, mogą wspierać budowanie zamożności kraju.

Próbą pomocy w zmianie nawyków zakupowych Polaków jest ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna Wybieram 590 – sobota dla Polski, uświadamiająca korzyści wynikające z kupowania rodzimych produktów. Analiza firmy audytorsko-doradczej Grant Thornton, przygotowana specjalnie na potrzeby kampanii wyjaśnia, jak postulowane zmiany nawyków konsumentów wpłynęłyby na kondycję ekonomiczną Polski, a zwłaszcza na budowanie zamożności kraju. Okazuje się, że w przypadku produktów i usług spełniających dwa kryteria "polskości", czyli wytwarzanych w Polsce, przez firmy z polskim kapitałem - z każdej złotówki wydanej na taki produkt do krajowej gospodarki wróci aż 79 groszy. W przypadku produktów zagranicznych firm, ale produkowanych w Polsce kwota ta wyniesie 76 groszy. Natomiast dla produktów w pełni zagranicznych, a tylko sprzedawanych na terenie naszego kraju, z każdej złotówki przeznaczonej na ich zakup pozostanie w Polsce jedynie 25 groszy.

Jeśli powyższe dane zestawimy z poziomem konsumpcji w Polsce w 2018 roku, to okazuje się, że gdyby rodzimi konsumenci wydawali o 1 proc. więcej na polskie produkty, w gospodarce zostawałoby dodatkowo 6,6 mld zł rocznie. Zmiana w zachowaniach zakupowych o 10 proc. zaowocowałaby pozostaniem w naszym kraju dodatkowych aż 66 mld zł.

Uzyskana w ten sposób kwota może spowodować istotną zmianę dla polskiej gospodarki, m.in. poprzez zwiększenie możliwości inwestycyjnych polskich przedsiębiorstw. Podkreślają również ten fakt polskie firmy, które zdecydowały się zaangażować w kampanię.

Wśród wielu konsumentów wciąż pokutuje przekonanie wyniesione z czasów PRL, że produkty w obozie socjalistycznym były gorsze. Obecnie wiele się zmienia – zarówno jakość, jak i relacja ceny do wartości użytkowej rodzimych produktów. Coraz częściej wybieramy polską żywność, ale są też inne branże, w ramach których możemy konkurować z zagranicznymi markami. Jesteśmy w 100 proc. polską firmą, wszystko co wypracowujemy zostaje w kraju. Współpracujemy z polskimi przedsiębiorcami, posiadamy 7500 placówek. Utrzymujemy w ten sposób i wspieramy miejsca pracy. Jeśli będziemy mieli silne, polskie firmy, wielu z nas będzie miało szanse rozwoju zawodowego, realizowania swoich ambicji. Zarówno my, jak i nasze dzieci – powiedział Grzegorz Kurdziel, Członek Zarządu, Poczta Polska S.A.

Jak podkreślają Organizatorzy kampanii Wybieram 590, jej celem nie jest zniechęcanie Polaków do zakupu zagranicznych produktów. W końcu zdrowa konkurencja z zagranicznymi towarami motywuje rodzimych producentów do innowacyjności, rozumianej zarówno jako podnoszenie wydajności, jak i zwiększanie atrakcyjności produktów i usług poprzez nadanie im unikalnych cech.

Przedsiębiorcy wspierający inicjatywę Wybieram 590 – sobota dla Polski zwracają również uwagę na inny aspekt projektu.

Patriotyzm konsumencki to kupowanie z misją. Współpracuje z nami 170 polskich producentów, a nasz popyt przełożył się na wzrost ich przychodów o 15%. Wprowadzanie polskich produktów do naszej sieci to długofalowy proces. Trzeba zainwestować i „wychować” sobie rynek. Poodejmowane przez nas działania sprawiają, że Polacy coraz częściej tankują i kupują na naszych stacjach, napędzając tym samym gospodarkę i kreując nowe miejsca pracy. Przykładem są nasze polskie soki i hot dogi. Jesteśmy największym producentem hot dogów – w zeszłym roku wyprodukowaliśmy ich 48 milionów. Jak pokazują nasze badania kupuje je 6/10 odwiedzających nasze stacje – powiedział Adam Czyżewski, Główny Ekonomista, PKN Orlen.

Kampania idealnie wpisuje się w klimat zbliżających się świąt Bożego Narodzenia, co podkreślił, podczas konferencji prasowej Waldemar Bieniek, prezes zarządu WiseGlass – Patriotyzm konsumencki często kojarzony jest wyłącznie się Polską żywnością, a to również polskie technologie. Kupując dzieciom pod choinkę grę komputerową czy smartwatcha wyprodukowanego u nas w kraju wprowadzamy świąteczną atmosferę nie tylko do naszych domów, ale również do domów wszystkich pracowników tych firm. To jest takie cieplejsze, bardziej ludzkie – świąteczne przesłanie kampanii Wybieram 590 - sobota dla Polski, które może zostanie z nami na dłużej – Waldemar Bieniek, Prezes Zarządu, WiseGlass

W ramach kampanii odbędzie się akcja #sobotadlaPolski. Organizatorzy, partnerzy i ambasadorzy projektu będą zachęcać Polaków, żeby 7 grudnia (sobota) podczas zakupów identyfikowali źródło pochodzenia i sięgali po polskie produkty i usługi. Jeśli ich kod zaczyna się od cyfr 590 w większości przypadków są one wytworzone przez firmy związane z naszym krajem.

Lokalni przedsiębiorcy oraz rodzimi sieciowi sprzedawcy dzięki spójnej identyfikacji i hashtagowi w mediach społecznościowych (#wybieram590 i #sobotadlaPolski) zyskają możliwość zakomunikowania swojego udziału w akcji i promowania dnia z polskimi produktami i usługami.

Inicjatywie Wybieram 590 – sobota dla Polski towarzyszy ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna, przy wsparciu i udziale polskich firm, instytucji oraz osób zaufania publicznego, a także aktorów i dziennikarzy. W spocie promocyjnym Joanna Jabłczyńska, Anna Popek, Maciej Kurzajewski, i Jacek Lenartowicz zachęcają do wybierania produktów wyprodukowanych w Polsce, których kod kreskowy zaczyna się od cyfr 590.

Oficjalna strona kampanii www.wybieram590.pl


Powrót do bloków tematycznych

Panele dyskusyjne

  1. Patronat Honorowy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy
  2. Dług publiczny najtańszy od czasów Platformy. Rząd w jeden dzień oszczędził setki milionów
  3. Organizatorzy potwierdzają nową datę Kongresu 590: 7-8 października.
  4. Generał Armii Stanów Zjednoczonych George F. Close to kolejny gość czwartej edycji Kongresu 590
  5. Współtwórca i partner zarządzający Fundstrat Global Advisors, Thomas J. Lee, gościem specjalnym Kongresu 590.
  6. Forum 590 Radom
  7. 590 GOLD BUG TROPHY. Wyjątkowy hackathon w ramach Kongresu 590
  8. O współpracy samorządowców i biznesu w Radomiu podczas Forum 590
  9. Rozpędzona gospodarka i konieczność otwartości. Kongresmen Tom Reed gościem Kongresu 590
  10. Megaprojekty na megakongresie. Prof. Bent Flyvbjerg będzie w Jasionce k. Rzeszowa!
  11. Szef Google Cloud na Kongresie 590!
  12. Współpracował z Trumpem, spotka się z polskimi przedsiębiorcami. Generał John F. Kelly gościem Kongresu 590
  13. Złota medalistka olimpijska z Londynu gościem Kongresu 590. Esther Lofgren w Jasionce k. Rzeszowa!
  14. Kelly, Close, Lee. Wybitni goście KGHM Polska Miedź S.A. podczas Kongresu 590
  15. Handel transgraniczny wyzwaniem dla branży e-commerce
  16. Spotkanie z ekspertami PARP: za kulisami akceleracji
  17. O polskim futbolu na Kongresie 590
  18. Strefa Debat podczas Kongresu 590
  19. PayU partnerem Kongresu 590
  20. Warsztaty dla przedsiębiorców: nowy projekt podczas Kongresu 590
  21. KGHM zaprasza na panel dotyczący przywództwa
  22. Polska gamingiem stoi – czy gry już teraz są naszymi najlepszymi produktami eksportowymi ?
  23. BGK inicjatorem Funduszu Trójmorza
  24. Zapraszamy na konferencję prasową Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego – poniedziałek, godz. 14:15
  25. CPK to się opłaca! Jak wykorzystać potencjał stojący za dużym lotniskiem przesiadkowym?
  26. Panel z udziałem liderów polskiej transformacji cyfrowej
  27. Innowacyjne projekty i technologie wspierają rozwój medycyny
  28. Chmura Krajowa - następny rozdział. Cyfrowe technologie dla polskich firm.
  29. Łukasiewicz - polskie aspiracje we współpracy z europejskimi i światowymi liderami
  30. Grupa Polskiego Funduszu Rozwoju zaprasza na panele autorskie
  31. Prelegenci o przyszłości polskiej kolei
  32. PKN Orlen zaprasza na panel pt. Petrochemia ma przyszłość
  33. IV edycja Kongresu 590 - technologiczny rozwój szansą dla Polski
  34. Wywiad z Wojciechem Wardackim, Prezesem Zarządu Grupy Azoty
  35. Wywiad z Mikołajem Wildem, Pełnomocnikiem Rządu ds. CPK
  36. Wywiad z Aleksandrą Judą, Prezesem Zarządu Lot Aircraft Maintenance Services
  37. Wywiad z Filipem Grzegorczykiem, Prezesem Grupy Tauron
  38. Wywiad z Michałem Janasikiem, Wiceprezesem Centrum Łukasiewicza
  39. Wywiad z Piotrem Hofmanem, Prezesem Rady Gospodarczej Strefy Wolnego Słowa
  40. Wywiad z Gheorghem Marianem Cristescu, Prezesem Zarządu Polskiego Holdingu Hotelowego
  41. Wywiad z Ireneuszem Jazownikiem, Dyrektorem Naczelnym w KGHM Polska Miedź
  42. Wywiad z dr Adamem Czyżewskim, Głównym Ekonomistą PKN Orlen
  43. Wywiad z Marcinem Żółtkiem, Wiceprezesem TFI PZU SA
  44. Wywiad z Dominikiem Wadeckim, Wiceprezesem Grupy Energa ds. Operacyjnych
  45. Wywiad z Krzysztofem Tchórzewskim, Ministrem Energii
  46. Wywiad z Rafałem Milczarskim, Prezesem Zarządu PLL LOT
  47. Wywiad z Maciejem Wiatrakiem, Dyrektorem Biura Rozwoju i Innowacji Grupy Energa
  48. Wywiad z Mirosławem Andrzejem Antonowiczem, Członkiem Zarządu PKP S.A.
  49. Wywiad z Bartłomiejem Pawlakiem, Wiceprezesem Zarządu PFR
  50. Wywiad z Łukaszem Greinke, Prezesem Zarządu Morskiego Portu Gdańsk
  51. Wywiad z Marcinem Opalińskim, Prezesem Zarządu LS Airports Services, LS Technics
  52. Wywiad z Krzysztofem Golubiewskim, Członkiem Zarządu PKP S.A.
  53. Wywiad z dr inż. Wojciechem Kamienieckim, Dyrektorem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju
  54. Wywiad z Mariuszem Mioduskim, Z-cą Dyrektora ds. Medycznych w Mazowieckim Szpitalu Wojewódzkim w Siedlcach
  55. Wywiad z Bartoszem Marczukiem, Członkiem Zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju
  56. Wywiad z Olgierdem Cieślikiem, Prezesem Zarządu Totalizator Sportowy
  57. Wywiad z Grzegorzem Kurdzielem, Wiceprezesem Zarządu ds. Sprzedaży Poczty Polskiej
  58. Wywiad z Michałem Ćwilem, Dyrektorem ds. Rozwoju Biogazowni Gobarto
  59. Wywiad z Waldemarem Zyśkiem, Dyrektorem działu HR i Organizacji Gobarto
  60. Sobota dla Polski, czyli szansa na szybszy rozwój gospodarczy
  61. Wybieram590 - sobota dla Polski
  62. Debata z udziałem Pani Minister Jadwigi Emilewicz nt. roli patriotyzmu gospodarczego dla rozwoju kraju
  63. Życzymy wesołych świąt i szczęśliwego Nowego Roku !