Wielkie inwestycje infrastrukturalne w Polsce – oczekiwania, opinie, możliwości. CPK – rynek, oczekiwania, mapa drogowa

Centralny Port Komunikacyjny, przekop Mierzei Wiślanej, terminal LNG, Baltic Pipe – państwo polskie od dekad nie podejmowało tak dużych wyzwań infrastrukturalnych, nie licząc oczywiście rozwijanej sieci dróg szybkiego ruchu czy obiektów sportowych, budowanych na Euro 2012. Jednocześnie, co może się wydawać pozornie zaskakujące, szybko podniosły się głosy (zwłaszcza w przypadku CPK i przekopu Mierzei), że są to inwestycje zbyt kosztowne lub zwyczajnie zbędne. Wiele z tych opinii pochodzi z zagranicznych ośrodków z jądra Unii Europejskiej, a w przypadku przekopu Mierzei – także z Rosji. Czego dowodzi tak naprawdę wspomniana krytyka? Czy realizacja tych inwestycji stanowi warunek sine qua non dalszego rozwoju Polski, czy też rzeczywiście jest tylko „fanaberią” lub gigantomanią decydentów?