Rozwój marek własnych sieci. Szansa czy bariera dla rozwoju polskich producentów?

Produkty pod marką własną to od kilku lat powszechny widok na sklepowych półkach, szczególnie w dużych sieciach handlowych. W Polsce private labels zdobyły już 30% udziału w rynku (wg PLMA, Stowarzyszenia Producentów Marek Własnych, dane z 2017 roku). Początkowo produkty marek własnych kojarzone były z niską jakością w niskiej cenie i popularnością cieszyły się głownie wśród mniej zamożnej części społeczeństwa. Obecnie segment marek własnych poszerza się o produkty premium w atrakcyjnej cenie. Dodatkowo widoczny jest trend przekształcania private labels w private brands, produkty, które konkurują jakością, innowacyjnością czy atrakcyjnym opakowaniem z towarami znanych producentów. Z jednej strony – marki własne umożliwiają polskim producentom rynek zbytu, z drugiej – nie budują ich własnej marki. Czy nieograniczony i nieuregulowany rozwój rynku marek własnych jest więc korzystny dla rodzimych producentów? Czy marki własne są szansą na rozwój polskich przedsiębiorstw, czy raczej go hamują? Na ile rynek ten wymaga regulacji? Czy – i jakie – ustawodawstwo wprowadzić?